کلیساها؛ جاذبه‌های فرهنگی هنری و تاریخی اصفهان

توان نگار – شهبان| با همت گردشگری شهرداری اصفهان جمعی از اصحاب رسانه در نخستین روزهای پاییزی از کلیساهای ارامنه در منطقه جلفای اصفهان دیدن نمودند.

در زمان شاه عباس صفوی گروهی از ارامنه به اصفهان و به خصوص محله جلفا نقل مکان کردند تا از تعقیب عثمانیان در امان بمانند پس از سکونت در اصفهان تصمیم به ایجاد مراکز مذهبی و اجتماعی گرفتند که کلیساها جز مهم‌ترین آنها به حساب می‌آیند و امروزه بسیاری از آنها پابرجا مانده و گواهی ارزشمند از تاریخ زندگی ارامنه در ایران به شمار می‌روند.

آرگن آبنوس راهنمای گردشگری در جمع خبرنگاران گفت: بیشتر این کلیساها در اصفهان در محله جلفا قرار دارد. قبلاً حدود ۲۴ کلیسا در اصفهان وجود داشت که امروز ۱۵ کلیسای آن باقیست و هر کدام سرگذشتی متفاوت و جذاب دارند که با بازدید از این کلیساهای شگفت انگیز می توان نگاهی عمیق به گذشته اصفهان در دوران صفویه داشته باشیم و با فرهنگ ارامنه و دین مسیحیت آشنا شویم.

وی گفت: یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ارامنه کلیسای هاکوپ است که در سال۱۶۰۷ میلادی ساخته شده، کلیسای مریم مقدس نیز در سال ۱۶۱۳ میلادی ساخته شده و این دو در یک مجموعه قرار دارند سبک معماری کلیسای مریم مقدس معماری ارمنیست و چندین گنبد قوس شکل کوچک در آن جا گرفته‌اند که گنبد اصلی و بزرگ بر روی آنها قرار گرفته و بر دیوارهای این بنا نقاشی‌هایی از زندگانی حضرت مسیح نقش بسته است. کلیسای کاترینه نیز قدمتش به ۱۶۱۳ میلادی می رسد که به عنوان صومعه برای خواهران راهبه توسط خواجه یغیاز لازاریان یکی از تاجران ثروتمند جلفا ساخته شده است و در یک مقطع زمانی محل آموزش و نگهداری کودکان یتیم و بی سرپرست هم بوده که یکی از خدمات مذهبی فرهنگی اجتماعی خواهران روحانی بوده است.

همچنین، کلیسای میناس مقدس هم یکی دیگر از مکان‌هایی بود که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت، این کلیسا در سال‌های بین ۱۶۵۵ تا ۱۶۵۹ میلادی ساخته شده که از خشت و گل با تزییناتی از قالب بندی آجر بیننده را به صدها سال پیش می‌برد و داخل کلیسا نقاشی‌هایی خیره کننده قرار دارد در سال ۱۷۱۳ میلادی نمازخانه کوچک در داخل حیات به آن اضافه شده است. “کلیسای وانک” یکی از بزرگترین و زیباترین کلیساهای اصفهان است قدمت آن به سال ۱۶۰۶ میلادی می رسد این بنا مجموعه کامل تاریخی فرهنگی هنری است، موزه کلیسای وانک به عبارتی موزه مردم شناسی ارامنه ایران و اصفهان است آثار و نسخه‌های خطی از مستندات کتاب‌های ارامنه به خط ارمنی و تابلوهای نقاشی ابزارهای مذهبی زیورآلات فلزی لباس و پارچه و ظروف چینی و سفال از جمله اشیا این موزه است. از دیگر بخش‌های مهم موزه کلیسای وانک مجموعه صنعت چاپ و مجموعه مربوط به نسل کشی ارامنه است. بعضی از کلیساهای اصفهان عبارتند از کلیسای وانک، کلیسای مریم و هاکوپ، کلیسای بیت اللحم، کلیسای گئورگ، کلیسای میناس مقدس، کلیسای سرکیس مقدس و …. است که گردشگران با دیدن از آنان به اطلاعات تاریخی خوبی دست پیدا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *