نگذارید صندلی های روابط عمومی را غیر متخصصین اشتغال کنند  

 

امروزه در جوامع بشری سازمان ها به استراتژی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در قلمرو اهداف خود در حرکت هستند. در این میان روابط عمومی در هر سازمانی یکی از اساسی ترین و مهم ترین واحد سازمانی به منظور اطلاع رسانی و پل ارتباطی قوی در درون و برون سازمان نقش ایفا می کند و در این رابطه هوشمند سازی روابط عمومی در دنیا در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای به خود گرفته است واستان اصفهان با توجه به اهمیتی که درسطح کشور دارد، هنوز فاقد یک تشکیلات منسجم روابط عمومی است.

باتوجه به این مقدمه، در خبرها آمده بود که اعضای جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه اجرایی استان اصفهان با حضور نمایندگان ادارات کل، بازرسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری برگزار شد.

ضمن تبریک به اعضای جدید انتخاب شده به عنوان یک خودی، نه بیگانه مواردی را یادآوری، امید است که در کانون توجه اشان قرار گیرد.

لزوم هماهنگی جامع و گسترده میان فعالیت های روابط عمومی سازمان ها، ادارات و نهادها دراستان اصفهان که مهدفرهنگ وهنر است، بیش از پیش احساس می شود.

نگاهی به وضعیت روابط عمومی های استان نشان دهنده مهجور ماندن این حوزه دراصفهان است، اغلب مدیران ادارات و سازمان های استان اصفهان، روابط عمومی را وسیله ای برای ثبات جایگاه و ارتقاء و موفق جلوه دادن خود می خواهند و بدون توجه به تخصص و توانایی افراد، نیروهای مطیع و معتمد خود را در این جایگاه ها قرار می دهند و با این رفتار سبب می شوند روابط عمومی های اصفهان اقتدار و اختیار کافی را نداشته باشند و ضعف در اطلاع رسانی به موقع، پاسخگویی به ابهامات و اعتمادسازی را در دستگاه های دولتی اصفهان شاهد باشیم.

باید بدانیم دانش روابط عمومی به مانند بسیاری از علوم، دانشی وارداتی و نو در ایران محسوب می شود و شاید به همین دلیل باشد که، ساختار اداری و فرهنگی جامعه ما، بطور مناسب با این دانش انس و سازگاری پیدا نکرده و از طرفی کمبود نیروهای متخصص، مبتکر و مجهز به دانش روز و عدم حمایت های لازم و کافی از روابط عمومی سبب شده ضعف در برنامه ریزی و اجرای طرح ها از سوی روابط عمومی ها دیده شود، بر همین اساس لزوم تشکیل شورایی در اصفهان جهت پیگیری مستمر و حمایت در راستای ارتقاء رسالت و منزلت روابط عمومی ها و توجه به تغییر نگرش در نگاه مدیران و مسوولان به مقوله روابط عمومی و توجه به مشکلات روابط عمومی ها نظیر امکانات و آموزش نیروی انسانی بیش از گذشته و استفاده از نیروهای متخصص این رشته احساس می شود.

ایجاد شورای هماهنگی روابط عمومی ها در کشور با توجه به آیین‌نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی در استان ها و برخی از شهرستان های کشور روی داده است، در ماده پنج این مصوبه انسجام، اتخاذ شیوه مناسب و هماهنگی در امور اطلاع رسانی و ایجاد وحدت رویه از وظایف شورای هماهنگی روابط عمومی ها پیش بینی شده است.

از جمله اهداف تشکیل این شورا می توان به دانش افزایی مدیران و کارکنان روابط عمومی های سطح استان وشهرستان تلاش، در راستای تقویت گفتمان نظام و تبیین و تبلیغ بهتر سیاست ها، برنامه ها و فعالیت های دولت است.

همچنین این شورا می تواند به کارآمدی روابط عمومی‌های سازمان‌های دولتی در جهت تحکیم ارتباط میان دولت و مردم و نیز تحقق اهداف توسعه ملی کمک کند.

از طرفی نظارت بر رتبه‌بندی و ارتقاء جایگاه روابط عمومی های استان و شهرستان، شناسایی و تاکید بر جذب نیروهای کارآمد برای پذیرش مسئولیت روابط عمومی (شرایط احراز علمی و تجربه)، تدوین چارچوب روش‌های مناسب و هماهنگ برای اطلاع رسانی، نظرسنجی، ارتباطات عمومی و تبلیغات و مدیریت خبری در فضای مجازی با تاکید بر شیوه های نوین را می توان از دیگر اهداف تشکیل این شورا برشمرد.

بدون شک ایجاد این شورا گام مهمی در برنامه ریزی در خصوص پاسخگویی به افکار عمومی، اعتماد سازی و شناسایی چالش های فرآروی دستگاه ها، مطالبات عمومی و پیش بینی و ارائه راهکارهای اجرایی و مشارکت بیشتر آحاد مختلف جامعه در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه ها دراستان اصفهان خواهد شد.

و کلام اخر: امید است منتخبین جدید شورای روابط عمومی استان اصفهان در دولت جدید مردم مدار، نظام ارتباطات یکپارچه در یک ساختار نطام مند و هوشمند باز طراحی شود واهمیت ونقش جایگاه حرفه ای وتخصصی روابط عمومی، با بکلر گیری متخصصان و مدیران روابط عمومی با استانداردهای مشخص انجام گیرد که نتیجه آن قطعا رفع شکاف بین دولت و مردم و دستگاه های اجرایی استان و افزایش ضریب نفوذو اعتماد اجتماعی را در پی خواهد داشت.

 

بهمن توکلی فرد_ پژوهشگر روابط عمومی ورسانه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *