یک خاطره و یک دنیا حرف/ معلولان از مسئولان چه می‌خواهند؟

مقام معظم رهبری در جمع خانواده شهدای درچه در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ تأکید کردند که به مستضعفین بی دست و پا (معلولان) به‌طور ویژه توجه شود. اینها وظایف اسلامی ماست. وظایفی است که قانون اساسی بر دوش همه مسئولان کشور گذاشته است. هیچ کس نمی تواند خود را از این کار برکنار بدارد. مناسب سازی اماکن عمومی برای جانبازان عزیز و معلولان گرامی را جدی بگیرید.

پایگاه خبر فرهنگی توان‌نگار- با اتوبوس در راه مشهد مقدس جهت زیارت حضرت امام رضا (ع) هنگام اذان صبح در شهر داورزن برای نماز صبح پیاده شدیم. یادم هست بارها در این محل که مسجد اهل البیت (ع) است نماز صبح خوانده ام و هر بار چون با دخترم مریم مجیدی که معلول جسمی و حرکتی شدید است و با ویلچر تردد می‌کند برای نماز و وضو گرفتن مشکل داشتیم و لذا با سید محمد شجاعی که سوپر دارد و فروشنده آب‌جوش و گاهی شیر بود آشنا و دوست شدم و مکررا از او خواسته ام که با کمک بهزیستی داورزن و شهرداری مسیر ورود به سرویس بهداشتی را مناسب سازی کنند و هر بار دستورالعمل احداث مسیر و سرویس بهداشتی را به او داده ام.
سه شنبه ۱۷ آبانماه ۱۴۰۰ بعد از سه سال به مسجد اهل البیت رسیدیم و ملاحظه کردم درب ورودی سرویس بهداشتی جدید الاحداث آقایان پله دارد و یک دستشویی فرنگی هم دارد که متاسفانه درب آن به طرف داخل باز می‌شود، بعد ملاحظه کردم یک درب دیگر دارد که هم کف است. واقعا تاسف خوردم که چرا در احداث ساختمان جدید که خیلی راحت می توانستند این مسائل را رعایت کنند، نکردند. با اینکه من بارها با هیئت امنای مسجد اهل البیت داورزن صحبت و آنها را راهنمایی کردم. سپس با آقای شجاعی فروشنده صحبت کردم که چرا مناسب سازی رعایت نشده و او گفت من به مسئولان گفته‌ام، لذا از همین مورد نتیجه میگیریم که همه باید برای رعایت حال جانبازان عزیز و معلولان گرامی کمک کنیم. لااقل در احداث ساختمان‌های جدید این مسائل رعایت شود.
در دیداری که من و دخترم به اتفاق جمعی از خانواده شهدا و مسئولان درچه به مناسبت معرفی به عنوان تنها شهر شاهد نمونه کشور با مقام معظم رهبری دیدار داشتیم ودر این جمع کثیر، که عده ای هم از تبریز بودند فقط دخترم ویلچری بود که یک چفیه هم به گردن داشت‌. مقام‌ معظم رهبری وقتی او را دیدند مطالب بسیار ارزشمندی بیان فرمودند که
به مستضعفین بی دست و پا به طور ویژه باید توجه شود اینها وظایف اسلامی ماست. اینها وظایفی است که‌ قانون اساسی بر دوش همه مسئولان کشور گذاشته است. هیچکس حق ندارد خود را از این کار برکنار بدارد.
لذا همه باید در حل این مشکل کار کنیم.
حال با ذکر این خاطرات پیشنهاد می‌شود مناسب سازی مسیر (رمپ) به شرح زیر رعایت گردد:
۱-جهت ایجاد رمپ، در هر ۸ سانتیمتر ارتفاع حد اقل یک متر طول رمپ احداث شود.
۲-عرض رمپ حداقل ۱۲۰ سانتیمتر باشد و سنگچینی مسیر رمپ، فاصله سنگها روی هم کمتر از نیم سانتیمتر باشد. وسط رمپ مسیری به عرض ده سانتی متر جهت خروج آب باران و شستشو در نظر گرفته شود.
۳-در دو طرف رمت و در ارتفاع ۸۵ سانتی‌متری نرده محکم نصب شود.
۴- برای سرویس بهداشتی مناسب باید ۱/۸۰ در ۱/۸۰ متر مساحت باشد و درب آن ریلی و یا بطرف بیرون باز شود و در اطراف آن نرده با ارتفاع ۸۵ سانتی متر نصب شود. ارتفاع کف درب ورودی مسطح و حداکثر ۲ سانتیمتر باشد.
لذا پیشنهاد دارم از سوی اداره بهزیستی هر شهرستان بناهای آن منطقه در یک جلسه دعوت شوند و حداقل یک نهار داده شود و آنها را توجیه کنند که در موقع بنایی در اماکن عمومی و حتی منازل مناسب سازی را رعایت کنند و یک سرویس بهداشتی هم قرار دهند.

سیدمحمدحسین مجیدی درچه مدیر فنی کلینیک مددکاری اجتماعی الزهرا(س) درچه
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *