مجلس از ظرفیت‌های کامل خود برای پیگیری اجرای قوانین حمایتی از افراد معلول استفاده نکرده است

 

روز سه‌شنبه شانزدهم آذرماه، در امتداد برنامه‌های مختلف هفته گرامی‌داشت افراد معلول، به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی، گروهی از مدیران سازمان‌های غیردولتی افراد دارای معلولیت طی نشستی با رئیس مجلس و دو نماینده فعال در حوزه بهداشت و امور اجتماعی دیدار کردند.

در بخش اول این نشست فعالین حوزه افراد دارای معلولیت حاضر در جلسه به طرح نقطه نظرات و به طور عمده درخواست‌های خود از مجلس شورای اسلامی پرداختند.

سهیل معینی نماینده انجمن باور و شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش در این نشست با اشاره به دو وظیفه اساسی مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین، به ظرفیت‌هایی از مجلس اشاره کرد که در راستای اجرای مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان و سایر قوانین حمایتی به کار گرفته نشده است.

معینی با اشاره به فرا رسیدن زمان تحویل بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس، خواهان درخواست مجلس از دولت جهت گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف از جمله پیش‌بینی یا عدم پیش‌بینی بودجه مورد نیاز قانون در حوزه هر دستگاه شد.

مدیرعامل شبکه چاووش با اشاره به فاصله بسیار زیاد بودجه مورد نیاز انجام احکام قانون با بودجه‌های تخصیصی هر سال، خواهان رایزنی کارشناسی مجلس با دولت در جهت تجدید نظر اساسی در چگونگی تخصیص بودجه برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان از طریق تجمیع و یکپارچه‌سازی منابع مالی حمایت‌های اجتماعی، حذف یارانه گروه‌های برخوردار جامعه و تخصیص آن به گروه‌های پر مشکل از جمله افراد دارای معلولیت شد.

مدیرعامل انجمن باور همچنین خواهان شفاف‌سازی هزینه‌کرد بودجه‌های تخصیصی به شهروندان معلول از دستگاه‌های اجرایی شد.

در پایان سهیل معینی با اشاره به وظایف و ظرفیت‌های مجلس، گذشته از ضرورت پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی به خانه ملت در خصوص عملکرد خود در چارچوب قانون حمایت از حقوق معلولان، خود مجلس نیز در مراسم سال آینده به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت گزارش عملکرد خود را در حوزه‌های قانونگذاری و نظارت ارائه دهد.

در پایان این نشست سردار قالیباف طی سخنانی با تأیید اکثریت قاطع نیازها و درخواست‌های مطرح شده تأکید کرد: برای این مشکلات راه حل وجود دارد اما عدم برنامه‌ریزی و پیگیری مسئولان در دولت‌های مختلف را موجب انباشتگی این مشکلات ذکر کرد.

رئیس مجلس بر پیگیری مجدانه نظارت بر عملکرد دستگاه‌های حوزه معلول در مجلس خبر داد و خواهان اخذ نظرات کارشناسی فعالین غیردولتی این حوزه از طریق تشکیل یک کارگروه تخصصی با حضور و فعالیت رابطین مجلس با سازمان‌های غیردولتی آقایان اورازانی و قاسمی شد.

رئیس مجلس گذشته از این اقدامات ضروری و بالاتر از آنها سپردن مدیریت امور معلولان را به سازمان‌های غیردولتی آنها مهم‌ترین راه ممکن برای حل مشکلات اساسی آنان دانست و از نمایندگان حاضر فعال در حوزه بهداشت و امور اجتماعی آقایان بندپی و شهریاری خواست جهت تدوین برنامه و نقشه راه این امر اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *