” طرح شفافیت “؛ گام بلند شورای اسلامی شهر اصفهان برای مقابله با فساد

 

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی توان نگار به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، در بیست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، طرح «شفافیت و ارتقای سلامت اداری» که با پیشنهادی ۸ نفر از اعضا مطرح شده مورد بررسی و با اتفاق آرا به تصویب رسید.

این طرح پس از اعلام نظر کمیسیون پایش شورای شهر و پیگیری مصوبات جمع بندی شده در جلسات چهاردهم و نوزدهم دی‌ماه کمیسیون تلفیق در صحن علنی شورا به رأی گذاشته و تصویب شد.

طرح «شفافیت و ارتقای سلامت اداری» در چهار فصل و ۲۵ بند تکالیفی را برای شهرداری اصفهان تعیین کرده تا با اجرای این موارد ضمن تقویت نظارت مردمی بر مجموعه مدیریت شهری با شفافیت هر چه بیشتر روزنه های فساد بسته شود.

برخی از تکالیف تعیین شده در طرح «شفافیت و ارتقای سلامت اداری» عبارت است از:
•    آرای اعضای شورای اسلامی شهر به مصوبات و جزئیات حضور و غیاب اعضا در معرض عموم قرار می گیرد.
•    انتصاب و بکارگیری بستگان مدیران شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه و اعضای شورای اسلامی شهر در شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه ممنوع است.
•    برای کلیه سفرهای خارجی مرتبط با مسولیت کاری مدیران و کارکنان شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه و اعضاء شورای اسلامی شهر حداکثر تا یک هفته پس از اتمام سفر، مقصد یا مقاصد سفر،‌ طول مدت سفر، همراهان سفر، علت و ضرورت سفر،‌ میزان و محل تأمین هزینه‌ سفر و گزارش و دستاوردهای سفر در سامانه شفافیت منتشر و در دسترس عموم قرار می گیرد.
•    کمیته سلامت اداری به ریاست شهردار برای پیگیری موضوعات مرتبط با شفافیت و مبارزه با فساد تشکیل می شود.
•    سامانه سوت زنی جهت اجرایی نمودن فرآیند نظارت همگانی راه اندازی می شود، کمیته سلامت اداری موظف است طی مدت یک ماه نسبت به ارائه پیشنهادات خود برای حمایت از سوت¬زن¬ها و نیز تقدیر از نیروهای برگزیده سلامت اداری اقدام کند.
•    الکترونیکی سازی کامل فرآیند شهرسازی، درآمد و مراحل صدور گواهی¬های ساختمانی شامل پروانه، سفت¬کاری، پایان¬کار، مراحل محاسبات، اعلام دستور تهیه نقشه، استخراج اطلاعات طرح تفصیلی و اعلام ضابطه شهرسازی و… جهت غیر حضوری نمودن کلیه خدمات مربوطه از طریق میز خدمت الکترونیکی ظرف مدت شش ماه از تصویب این طرح انجام می شود.
•    گلوگاه¬های ایجاد رانت یا واسطه‌گری (دلالی) از سوی معاونت¬ها و مدیریت‌ها ظرف مدت یک ماه شناسایی و پیشنهادات اجرایی جهت مسدودسازی این گلوگاه¬ها ارائه می شود.
•    گزارش مرتبط با عملکرد سالانه (مالی و پیشرفت پروژه) تمامی معاونت¬ها، مناطق، سازمان¬ها و کلیه واحد¬های تابعه و نیز گزارش هیئت مدیره و مجامع سازمان¬ها و شرکت¬های تابعه ذیل سامانه شفافیت منتشر و در دسترس عموم قرار می گیرد.
•    شهرداری اصفهان موظف است ذیل سامانه شفافیت شهرداری اصفهان، فهرست اشخاص حقوقی دریافت‌کننده کمک،‌ اسامی اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل، مبلغ دریافتی و دلیل کمک مالی را به‌صورت عمومی منتشر کرده و به‌صورت مستمر به‌روزرسانی نماید.

 

بهمن توکلی فرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *