سه درصد جمعیت استان اصفهان عضو کتابخانه های نهادی هستند!

توان نگار_ بهمن توکلی فرد| حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی بمناسبت هفته کتاب در جمع خبرنگاران در محل سالن مجتمع مطبوعاتی اعلام کرد: اکنون در سطح کشور به صورت یک شبکه مویرگی حدود سه هزار و 728 کتابخانه داریم که پس از وزارت آموزش و پرورش، بزرگترین شبکه فرهنگی کشور را نهاد عمومی کتابخانه های کشور دارد، دو هزار و 735 باب کتابخانه به طور مستقیم یا نهادی و854 باب کتابخانه بصورت مشارکتی فعالیت دارند.

وی افزود: همچنین 140 باب کتابخانه مستقل نیز داریم اما چون می خواهند خدمت‌رسانی مطالعه ای داشته باشند باید از نهاد کتابخانه‌ها مجوز بگیرند و هفت هزار و 500 نفر کتابخانه دار و همکار در سراسر کشور داریم.

مدیرکل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اعداد و ارقام ما رتبه اول در منطقه، رتبه اول در جهان اسلام و رتبه چهارم در آسیا بعد از ژاپن، چین و هند در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی هستیم.

معتمدی با اشاره به اینکه کتابخانه ها در حوزه های عمومی، بخش کودک، نابینایان و ناشنوایان در حال فعالیت است، افزود: استان اصفهان مجموعا 294 کتابخانه دارد که209 عدد نهادی و الباقی مشارکتی و مستقل است گفتنی است شهرداری، مدارس، دانشگاه، حوزه علمیه، مساجد، مصلی نماز جمعه نیز کتابخانه هایی دارند که خودشان مدیریت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهایی که در حال حاضر وجود دارد تا هماهنگی بین این کتابخانه ها بوجود بیاید این است که تمام این کتابخانه باید در یک سامانه واحد قرار گیرد تا ما بتوانیم وضعیت کشور و استان را از لحاظ کتابخانه، عضویت، تعداد کتاب و نیازهای کشوری احصا کنیم.

مدیرکل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان متذکر شد: در حوزه ای که ما متولی هستیم اکنون با عدم مراجعه خانواده ها به کتابخانه ها مواجه هستیم از کل جمعیت استان اصفهان تنها سه درصد از جمعیت کل استان، عضو کتابخانه های نهادی استان هستند در صورتی که این رقم می بایست ده درصد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *